Кількість
|
Вартість
|
||
|
Алюмінієві рами
Рама є однією з найважливіших складових будь-якого велосипеда. Саме до цього конструктивного елементу кріпляться основні складові, а на саму раму прикладається велика частина навантажень під час їзди. З цієї причини рами повинні робитися з якісних матеріалів. Найбільш поширеним матеріалом є алюміній.
При виготовленні велосипедної рами не використовується чистий алюміній, так як сам по собі цей матеріал досить м'який. В метал зазвичай додаються різні елементи. В алюмінієві сплави можуть входити: марганець, титан, хром, залізо, цинк. Найбільш поширеними марками сплавів з алюмінію є: 7005 і 6061.
Переваги алюмінієвих рам:
- При незначній вазі (більшість моделей важать менше 1,5 кг) рами витримують велику вагу і значні навантаження;
- Не піддаються корозії, тому тривалий час зберігають свій привабливий вигляд;
- Швидкий розгін велосипеда на будь-якому покритті;
- Невисока вартість;
Серед головних недоліків слід виділити:
- Не всі алюмінієві рами поглинають вібрацію від дороги, через що звичайна поїздка може перетворитися на муку;
- З часом метал накопичує «втому», тому від непередбаченої поломки рами з алюмінієвих сплавів ніхто не може бути на 100% застрахований;
- Термін служби складає всього близько 10 років;
- У разі поломки полагодити таку раму майже неможливо.
В цілому, велосипедні рами з алюмінію є непоганим варіантом, особливо якщо мова йде про бюджетні велосипеди або з середнього цінового сегмента.
Сталеві рами
Найперші велосипедні рами стали виготовлятися зі сталі. І до цього дня цей матеріал активно використовується, і щороку випускається величезна кількість популярних моделей велосипедів зі сталевими рамами.
Варто враховувати, що при виготовленні рам використовуються три типи стали:
- Звичайна сталь - міцний і важкий матеріал, який схильний до корозії, через що конструкція швидко втрачає свою привабливість.
- Hi-Ten - це вуглецева сталь, яка володіє практично тими ж властивостями, але при цьому стійка до корозії.
- Cro-Mo - це надсучасна хромомолібденовая сталь, що відрізняється від інших різновидів високим ступенем надійності і легкістю.
Рами зі звичайної стали використовуються в недорогих велосипедах. Їх все рідше можна побачити, але моделі з таким типом рам все ще випускаються. До переваг рам зі звичайної стали можна віднести:
- Довговічність і високі показники міцності;
- Здатні витримувати значні механічні навантаження і удари;
- Ремонтопридатність - для ремонту зламаної сталевої рами знадобиться лише зварювальний апарат та один хороший зварювальник;
- Гасіння вібрацій при їзді по «вбитих» дорогах;
- Даний матеріал, на відміну від алюмінію, не накопичує «втому», тому рама не ламається одномоментно, а значить, райдер може вчасно помітити тріщину і вжити заходів по ремонту;
- Низька вартість конструкції.
Недоліки велосипедних рам зі сталі:
- Велика вага, внаслідок чого велосипед має повільний розгін, а левова частка зусиль велосипедиста, яку він прикладає на педалі, йде не в корисну енергію, а буквально розчиняється в повітрі;
- Рама часто піддається корозії і іржавіє, через що її постійно доводиться фарбувати;
- Через чутливість до вологи за велосипедом потрібно ретельно доглядати (ховати від опадів, постійно змащувати, фарбувати і так далі).
Велосипедні рами Hi-Ten
Першим матеріалом, з якого почали виготовлятися велосипедні рами, стала звичайна сталь. Але у цього металу є один головний недолік - схильність до корозії. Щоб позбутися від цього мінуса, рами стали виготовляти з вуглецевої сталі, яка отримала назву Hi-Ten.
Рами Hi-Ten досить гнучкі, тому вони добре згладжують будь-які нерівності. За рахунок здатності згладжувати нерівності на дорозі, вони часто використовуються як на звичайних, так і на трюкових велосипедах.
Перевагами сталевих рам Hi-Ten є:
- Високі показники міцності і надійність;
- Здатність «гасити» удари і нерівності, завдяки чому райдер може комфортно їхати по будь-якій дорозі;
- Витримує навантаження до 150 кілограм;
- Універсальність - може використовуватися на різних типах велосипедів;
- Стійкість до корозії, за рахунок чого рама тривалий час зберігає свій привабливий зовнішній вигляд.
Основний недолік велосипедних рам Hi-Ten - це їх велика вага. Через велику вагу велосипед повільніше розганяється, і в цілому відрізняється не найкращою маневреністю. З цієї причини на професійних гірських або шосейних велосипедах така рама використовується досить рідко.
Магнієві рами
Велосипедні рами з магнію зустрічаються вкрай рідко, і пов'язано це не тільки з високою вартістю даного матеріалу, а й з деякими його особливостями. Проте, знайти велосипеди з рамами з даного матеріалу цілком реально. Сьогодні монополістом з виготовлення магнієвих рам є відома тайванська компанія Merida.
При виготовленні таких рам використовується близько 90% магнію, а решта - це різні добавки.
Переваги рам з магнію:
- Рами з даного матеріалу важать найменше. Магній важить значно менше алюмінію і карбону, і він в чотири рази легше стали.
- Прекрасно гасять вібраційні навантаження, завдяки чому райдер може комфортно себе почувати на будь-якій дорозі.
- Позитивно впливають на ходові якості велосипеда.
- Привабливий і оригінальний дизайн.
До основних недоліків відносяться:
- Погані ходові характеристики при подоланні різких підйомів і при різких прискореннях. Істотна частка зусиль райдера йде просто в повітря.
- Часто ламаються навіть при слабких точкових ударах. Такі рами украй сприйнятливі до точкових ударів, через що на них можуть утворюватися проломи.
- Погано переносять великі навантаження. З цієї причини такі велосипеди не підходять для туристів, які звикли їздити з повним багажником речей і набитими рюкзаками.
- Схильність корозії. Магнієві рами навіть при невеликому попаданні вологи починають іржавіти. А якщо залишити раму після поїздки в багнюці, то це загрожує її швидким зносом.
- Короткий термін служби. В середньому рама з магнію прослужить близько 3-4 років, навіть якщо при цьому акуратно кататися і не падати.
Велосипедні рами Cro-Mo
Cro-Mo - це один з різновидів сталевих рам. Даний матеріал ще часто називають хромомолібденовою або легованою сталлю. За своїми властивостями матеріал дуже схожий зі звичайною сталлю, проте він позбавлений її головних недоліків: схильність до корозії і велика вага. Виробники використовують Cro-Mo для створення по-справжньому унікальних велосипедних рам, які не мають мінусів і можуть використовуватися на велосипедах будь-яких типів: гірських, шосейних, BMX і інших. Крім того, такі рами ще й міцніші, ніж звичайні сталеві.
Основними перевагами велосипедних рам Cro-Mo є:
- Високі показники міцності, надійність і здатність витримувати значні навантаження;
- Мають невелику вагу, тому позитивно впливають на розгін велосипеда і дозволяють за короткий проміжок часу набирати високу швидкість;
- Можуть використовуватися на будь-яких типах велосипедів;
- Забезпечують ефективний підйом в гору за рахунок зниженої ваги велосипеда;
- Стійкість до корозії;
- За нормальних умов експлуатації термін служби таких рам практично безмежний.
Головний і, мабуть, єдиний мінус рам Cro-Mo - це їх висока вартість. Ціна однієї рами з даного матеріалу перевищує 400 $. З цієї причини такі рами рідко використовуються на непрофесійних велосипедах.
Карбонові рами
Будь-який досвідчений райдер знає, що самі топові велосипеди робляться з карбону. Це сучасний матеріал, який використовується при виготовленні рами і відрізняється чудовими експлуатаційними характеристиками. Карбон це матеріал, який представляє собою нитки з вуглецевого волокна, з'єднані за допомогою полімерного матеріалу. З цієї причини карбонові рами часто ще називають вуглепластиковим.
Переважна більшість сучасних дорогих гоночних велосипедів з дисциплін маунтинбайку виготовляються з карбону. Причому з даного матеріалу робляться не тільки рами, але і інші компоненти. Для звичайних райдерів велосипеди з карбоновими рамами так само доступні, але ціна на них може трохи кусатися.
Основними перевагами «карбону» є:
- Невелика вага. Рами з карбону важать найменше, і саме ця перевага є однією із ключових. У багатьох гоночних дисциплінах значення має кожен грам, тому знижена вага рами і інших елементів вкрай важлива.
- Прекрасні амортизаційні властивості. Карбон «гасить» удари краще, ніж інші матеріали. Тому він найчастіше використовується на велосипедах для MTB, адже райдерам доводиться їздити по різних дорогах. А хороша амортизація не тільки важлива для комфорту і зручності пересування, але і для швидкості.
- Не накопичує «втому». На відміну від алюмінієвих рам, карбонові не ламаються одномоментно. Завдяки цьому райдер може вчасно виявити пошкодження і відремонтувати свій велосипед.
- Ремонтопридатність. Карбонові рами унікальні тим, що їх можна відновити після будь-яких пошкоджень. Навіть якщо рама розламалася на кілька частин, її все одно можна склеїти. І при всьому цьому заново склеєна рама залишиться такою ж жорсткою і міцною. Все це робить рами з даного матеріалу практично «невбиваними».
Недоліки у карбонових рам теж є, хоча їх і не так багато:
- Нездатність витримувати точкові удари. Якщо вдарити алюмінієву або сталеву раму, то з ними нічого не станеться. А на карбоні з великою часткою ймовірності утворюється пролом. Хоча варто відзначити, що точкові удари по рамі трапляються вкрай рідко як в любительському, так і в професійному велоспорті. А навіть якщо рама і проламається, то, як вже було сказано вище, її без проблем можна відновити.
- Висока вартість. Ціна карбонових велосипедів вище, ціни байків з алюмінієвими рамами. Тим не менш, безліч досвідчених райдерів віддають перевагу саме карбону.