Як не дивно, комфорт та зручність катання на велосипеді дуже сильно залежать від величини тиску в шинах. Якщо колесо слабо накачане, воно погіршує керованість, знижує швидкість їзди, вимагає великих зусиль від велосипедиста і при цьому його легко пробити. Якщо колесо перекачати, то це призведе до зниження комфорту (в разі їзди по нерівній місцевості) і також збільшить знос камери. Знайти золоту середину можна при наявності певних знань і досвіду катання на велосипедах.
Оптимальний тиск в шинах - це індивідуальний параметр і для кожної людини він може бути іншим. Він залежить від стилю катання, від покриття через яке буде проходити маршрут (пересічена місцевість або рівна дорога) і також від навичок самого велосипедиста. Але є все ж і обмеження по тиску, які варто враховувати і які ми розглянемо далі.
Під час накачування коліс слід враховувати:
* Чим більше тиск, тим краще накат - і, як результат, економія сил велосипедиста;
* Дуже великий тиск може привести до пробою камери зі сторони внутрішньої стінки обода;
* Надмірно низький тиск також може привести до пробою;
* Низький тиск знижує навантаження на механізми (і відповідно знижує ризик їх пошкодження) при русі по різних нерівностях;
* Низький тиск покращує зацеп і спрощує рух по пересіченій місцевості.
З урахуванням вищезазначеного можна зробити висновок, що колеса повинні бути накачані так, щоб вони забезпечували хороше зчеплення з дорожнім покриттям і при цьому не приводили до пробою камери. Для цього передбачені стандарти допустимого тиску.
Інформація на покришці
Щоб не помилитися при виборі оптимально тиску, досить подивитися на покришку. Поруч з інформацією про розмір покришки буде вказано і діапазон допустимого тиску в камері. У декого може виникнути питання чому цю інформацію не вказують на самій камері. Справа в тому, що основне навантаження при накачуванні коліс, та й взагалі при їзді, приймає на себе саме покришка, тому максимальний і мінімальний тиск в колесі залежить тільки від її можливостей. У камері основним вразливим місцем є ніпель, але він зазвичай надійно ущільнений і захищений.
Тепер розглянемо одиниці виміру тиску:
* Psi - фунт-сила на квадратний дюйм;
* Bar - бари, зазвичай прирівнюються до вимірів в «атмосферах»;
* Pa - паскалі.
На сьогоднішній день багато виробників покришок орієнтуються на американський ринок, тому часто на маркуванні покришок можна зустріти позначення в Psi, які є вже трохи застарілим. Бари (Bar) часто використовуються для позначення тиску на товарах українського і російського виробництва, а також на товарах багатьох інших європейських країн. Саме ця одиниця виміру у нас користується найбільшою популярністю, тому що вона відповідає більш зручній "атмосфері".
Співвідношення між одиницями вимірювання тиску наступне: 1 Bar = 100 000 Pa = 14,504 Psi.
Якщо у Вас гірський велосипед і Вам складно визначитися, який тиск підійде саме для Вас, то на перших порах можете скористатися спеціальною таблицею:
Вага велосипедиста (Кг) | Тиск (BAR) |
Тиск (Psi) |
50 | 2,38-2,59 | 35-38 |
63 | 2,52-2,72 | 37-40 |
77 | 2,72-2,93 | 40-43 |
91 | 2,86-3,06 | 42-45 |
105 | 3,06-3,27 | 45-48 |
118 | 3,2-3,4 | 47-50 |
Тиск в колесах шосейних велосипедів повинен бути значно вищим, і він варіюється в межах 6.5 - 9 атмосфер (до 130 Psi). Максимальне значення буде вказано на самій покришці.
Також варто враховувати температуру повітря на вулиці: у спекотні сонячні дні повітря в камері нагрівається і, відповідно, розширюється, збільшуючи тиск в покришці, в холодний дні, все якраз навпаки - тиск спадає і необхідно підкачувати колеса трішки більше стандартного для Вас значення.
Тиск в колесах велосипеда - це дуже важливий параметр, від якого залежить не тільки рівень комфорту при катанні, але і термін служби важливих вузлів велосипеда. Тому завжди слідкуйте, щоб колеса Вашого велосипеда були справні і накачані до оптимального рівня, з урахуванням раніше перерахованих факторів.