Корисна інструкція, яка хоч і не зробить Вас механіком-профі з ремонту та обслуговування велосипеда, але допоможе в подальшому самостійно підтримувати свій байк в робочому стані і впоратися з найбільш поширеними несправностями. Перед здійсненням далеких поїздок перевірте справність велосипеда в сервісі або самостійно. У разі самостійної перевірки Вам слід звернути увагу на чіткість перемикання передач, на рівень зносу гальмівних колодок, на можливі люфти і сторонні звуки в вузлах (рульова колонка, шатуни, втулки), знос покришок та інше. Також необхідно взяти за правило перед кожною подорожжю перевіряти велосипед на чітку роботу гальм і перемикання передач, перевіряти чи закручені болти на велобагажнику та ексцентрики (затискачі, гайки) на колесі, чи накачані колеса, чи змащений ланцюг. Процес обслуговуванння велосипеда включає: чистку, змащування та своєчасну заміну зношуваних деталей.

 

Що робити? Як часто?
Чистка рами Влітку в суху погоду - раз в 2-3 місяці, в дощову погоду або після їзди по пересіченій місцевості - після поїздки, взимку - відразу після повернення в закрите приміщення ще до відтавання налиплого снігу і бруду
Чистка и змащування ланцюга Влітку - в суху погоду кожні 50-100 км, в дощову погоду і взимку після кожної поїздки
Чистка гальмівних тросів Як тільки гальмівні ручки починають туго ходити або гальмівні колодки "залипати"
Змащування втулок, рульової колонки, каретки З появою симптомів виходу з ладу (постукування, хрускіт) і кожні 1000-2000 км
Заміна ланцюга В середньому 3000-5000 км, можна кожні 500-1000 км міняти «по колу» 2-3 ланцюга, що подовжує термін їх експлуатації
Заміна задніх зірок (касета) По мірі зношування або приблизно після заміни 3 ланцюгів
Заміна передніх зірок По мірі зношування або приблизно після заміни 3 задніх касет
Заміна гальмівних колодок По мірі зношування
Заміна гальмівних і перекидочних тросів і сорочок За зовнішніми ознаками протертості, розтягнутості або забруднення сорочок, яке неможливо усунути тільки чищенням

 

Чистка рами

Якщо у Вас є можливість, а також дозволяють совість і сусіди по квартирі, то краще за все велосипед мити у ванній. Необхідно розташувати його вгору "ногами" і змити бруд сильним напором води. Не перестарайтеся з витиранням піску і бруду, при інтенсивній роботі ганчіркою можна подряпати лакофарбове покриття. Намагайтеся не направляти прямий струмінь в вузли і устаткування (в пази каретки і рульової колонки, на втулки коліс, в манетки). Якщо туди потрапить вода, вона там залишиться надовго і нічого хорошого вашому велосипеду не додасть. Щоб отримати більш хороший результат можете використовувати автошампуні, вони утворюють на поверхні плівку з воску, що покращує зовнішній вигляд велосипеда і захищає від подальших забруднень. У продажу доступні також спеціальні очисники для велосипедів (для рам, деталей і ланцюгів). Після того, як помиєте раму і колеса, можна переходити до заднього і переднього перемикачів і зірок. Мити їх потрібно акуратно, використовуючи при цьому невелику кількість води. Можна також мити велосипед в коридорі за допомогою відра і ганчірки, але простіше і швидше - на автомийці, тільки в компресорі необхідно робити тиск менший, ніж для автомобіля.

 

Обслуговування велосипеда

 

Чистка та змащування ланцюга

Забруднення і відсутність мастила на ланцюгу призведе до його швидкого зносу. Найпростіший спосіб - чистка звичайною ганчіркою, сухою або просоченою в гасі або рідині WD-40. Ланцюг можна очистити також за допомогою мокрої ганчірки і миючих засобів. Щоб краще вичистити ділянки між ланками використовуйте стару зубну щітку. Найкраще використовувати спеціальну машинку для чистки ланцюга - нехитрий пристрій у вигляді пластмасової коробки, всередину якої наливається очищувач або миючий засіб. Після очищення ланцюг необхідно протерти сухою ганчіркою, папером або просто дати висохнути.

Змащується тільки сухий ланцюг. Не потрібно змащувати ланцюг посередині роликів, там мастило не працює. Змащувати потрібно кожен пін в місці з'єднання пластинок ланцюга по двом сторонам. Для акуратного і дозованого нанесення мастила можна використовувати шприц. Після змащення необхідно прокрутити ланцюг кілька разів і потім витерти його зовні сухою ганчіркою від надлишку масла, щоб в процесі експлуатації на неї не налипали бруд і пил.

 

Обслуговування велосипеда

 

Окрім ланцюга є й інші точки, які потребують змащування: шарніри гальм, осі напрямних роликів заднього перемикача, задній передавальний механізм (болти і осі кріплення коробочки ланцюга), передній перемикач (вісім шарнірів), рукоятки приводу гальм.

 

Чистка гальмівних тросів

Слід вивільнити трос з гальмівної ручки і всіх кріплень на рамі і кілька разів добре протягнути через чисту ганчірку, після чого протерти трос сорочкою і знову прочистити. Можна нанести на трос трохи мастильної рідини (яку наносять на ланцюг).

 

Обслуговування велосипеда

 

Заміна ланцюга

Поняття зносу ланцюга полягає в тому, що з'єднуючі ланки ланцюга з часом стираються і «розтягують» пластини. Зміна довжини ланцюга призводить до того, що її ланки перестають потрапляти між зубами зірок, поступово їх сточуючи. Наслідком зношення ланцюга і зірок є нечітке перемикання передач, яке неможливо налаштувати без заміни цих компонентів.

Для заміни або з'єднання ланцюга при його аварійному розриві Вам знадобиться спеціальний інструмент - "вижимка", який продається як окремий інструмент або в комплектах з шестигранниками і викрутками.
1. Помістіть ланцюг в вижимку на зовнішні пластини ланок і розташуйте на одній лінії осьовий штифт вижимки та пін.
2. Крутіть ручку, поки пін не вийде з внутрішньої пластини ланки, але все ще буде триматися зовнішньої пластини.
3. Зігніть ланку, щоб роз'єднати її. Якщо не вийде, потрібно ще трохи відкрутити пін, але не повністю, інакше доведеться видаляти і замінювати дві ланки. Якщо видаляєте ланки, потрібно видаляти і «чоловічу» та «жіночу» (тобто дві ланки).
4. Встановлювати ланцюг треба, проробляючи все це в зворотному порядку.
5. З'єднайте ланцюг руками і помістіть на вижимку. Обережно вводьте пін, перевіряючи, щоб він збігся з отвором на зовнішній пластині. Перестаньте крутити, коли пін буде на тому ж рівні, що і в інших ланках.

 

Обслуговування велосипеда

 

Заміна гальмівних колодок (V-brake)

Гальмівні колодки V-brake бувають двох типів: цілісні і зі змінним картриджем. Зазвичай їх виготовляють із спресованої гуми, але є також більш дорогий і довговічний варіант - трьокомпозитні колодки.
Для заміни колодок Вам знадобиться шестигранник, і, можливо, гайковий ключ.
1. Спочатку розтисніть гальма, для чого руками стисніть колодки і звільніть трос з гальмівних важелів.
2. Відкрутіть шестигранником колодку і витягніть її.
3. Візьміть нову колодку, на них іноді вказано напрямок обертання колеса або маркування L/R (ліва/права), в цьому випадку їх слід встановлюють чітко по них. У разі якщо на колодці нічого не вказано, її установка проводиться з будь-якого боку. Встановіть колодку чітко дотримуючись положення шайб.
4. Зафіксуйте положення колодки шестигранником.
5. Надалі колодки можна відрегулювати.

 

Обслуговування велосипеда

 

Зберігання велосипеда

Підготовка велосипеда до зимового зберігання забере у Вас близько години часу, зате навесні ви будете позбавлені від ряду велосипедних проблем.

Перед зберіганням необхідно:
1. Повністю вимити велосипед.
2. Зняти навантаження з усіх пружинних і пневматичних механізмів (розімкнути гальма V-brake, послабити натяг тросів перемикання передач, послабити тиск в камерах повітряного вилки, послабити тиск в колесах до 1,5 атмосфери).
3. Зняти ланцюг і, по можливості, занурити в пластикову пляшку з гасом.
4. Змастити гальмівні троси і сорочки, шарніри гальм V-brake і перемикачів.
5. Якщо ви дорожите даними спідометра, то краще запишіть їх.

 

Обслуговування велосипеда

 

Де зберігати:
1. Найкраще зберігати велосипед всередині квартири. Якщо площа квартири не дозволяє таке зберігання, велосипед можна повністю розібрати і покласти в шафу, під ліжко і т.п. Ідеальний варіант зберігання - це підвішування на стіні (за верхню трубу на універсальне кріплення з двома гаками).
2. Вкрай не бажано зберігати велосипед на балконі, в гаражі, на горищі - так він буде схильний до атмосферних впливів. Через перепад температур і вологості будуть псуватися вузли і агрегати, пошкоджуватися покришки.
3. Велосипед також можна зберігати в тамбурі, якщо він у вас закривається і ви впевнені в безпеці вашого велосипеда.